Skip to content
Home » חדלות פירעון- פשיטת רגל

חדלות פירעון- פשיטת רגל

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי החדש שנכנס לתוקף בשנת 2018, נועד להחליף את פקודת פשיטת הרגל- ואת הליך פשיטת הרגל בישראל.

החוק מבדיל בין מי שיש לו חובות שהם עד לסכום של 150,000 ש”ח, שיכול להגיש בקשה לחדלות פירעון בלשכת ההוצאה לפועל, לבין מי שיש לו חובות מעל 150,000 ש”ח, שצריך להגיש בקשה לחדלות פירעון בבית המשפט השלום.

הליך חדלות פירעון בבית המשפט מתחיל עם הגשת בקשה למתן צו לפתיחת הליכים, שמחליף את מה שהיה קרוי עד לא מזמן “צו כינוס”. מגיש הבקשה, אם הוא בעל החובות, נקרא “יחיד”. מי שחייבים להם כספים, קרויים “הנושים”. הצו לפתיחת הליכים, בנמסמן את פתיחת הליכי חדלות הפירעון ולכן עוצר את ההליכים כנגד היחיד, ובמסגרתו גם נקבע התשלום החודשי שיהיה על היחיד לשלם, ומועד לדיון שבו יינתן צו לשיקום כלכלי.

בתקופה שבין מתן הצו לפתיחת הליכים לבין מתן הצו לשיקום כלכלי, היא התקופה האינטנסיבית והקשה ביותר מבחינת היחיד. בתקופה זו, ייבחנו הוצאותיו והכנסותיו, באמצעות דו”ח דו חודשי שיהיה עליו להגיש מדי חודשיים. תיערך לו חקירה על נכסיו ועל נסיבות ההסתבכות הכלכלית, וזאת באמצעות הנאמן- שימונה על ידי בית המשפט, ולבסוף יוגש דו”ח לבית המשפט במסגרתו יוצע המתווה לתשלום החובות.

המתווה, הקרוי תכנית לשיקום כלכלי, הוא בדרך כלל תשלום חודשי, ואם יש ליחיד גם נכסים- מתווה למימוש הנכסים הללו. למשל, אם ישנו בית מגורים בבעלותו של היחיד, בית המגורים יימכר, לעיתים על ידי הבנק הממשכן, לעיתים על ידי היחיד עצמו, ולעיתים על ידי הנאמן. ישנם נכסים שניתן לממש וכאלה שלא ניתן לממש. כך למשל, מכונית אשר היחיד זקוק לה לצורך עבודתו, לא תימכר בדרך כלל. הנאמן שממונה על ידי בית המשפט, הוא אשר יבדוק בדרך כלל איזה נכסים יש ליחיד ויגבש את התכנית לשיקום כלכלי, שאמורה להימשך בדרך כלל כשלוש שנים.

במקרים חריגים בית המשפט ייתן ליחיד הפטר לאלתר במקום לתת צו לשיקום כלכלי, אולם יש לעמוד לשם כך בקריטריונים מחמירים.
כמו כן, בכל שלב שהוא, ניתן להגיש הצעה להסדר עם הנושים, שאם תאושר- תוביל להפטר מיידי.

אם היחיד עומד בתשלומים ובתכנית, בסופו של ההליך יינתן לו צו הפטר. צו ההפטר מסמן את סיום ההליך, והוא זה שמבחינה חוקית, מוחק בעצם את החובות של היחיד, כך שהוא יכול לפתוח דף חדש ונקי מחובות. עם זאת, לא כל החובות יכולים להימחק בצו הפטר– ניתן לקרוא על כך עוד במאמרי ההמשך של משרדנו.

המטרה בהליך חדלות פירעון היא כפולה: ראשית, היא נועדה על מנת לסייע לנושים לגבות את החוב במהירות תוך שקיפות מלאה בנוגע לנכסים של היחיד ויכולתו לשלם. שנית, היא נועדה לסייע ליחיד לשלם את חובותיו ולשקם אותו כלכלית, כך שהוא ישלם רק את מה שביכולתו תוך דגש על כך שהוא יוכל להתקיים בכבוד למרות חובותיו, ולא יצטרך להיות רדוף על ידי הנושים, ובסופו של יום, הוא יקבל הפטר כך שיוכל לצאת לדרך חדשה ולהתחיל דף חדש בחייו, ללא חובות.

הליך חדלות פירעון הינו הליך בירוקרטי מורכב וסבוך, אשר יש לו השלכות משמעותיות על המשך החיים הכלכליים של היחיד. על כן, חשוב מאד שלא להתחיל בהליך כזה ללא ייעוץ מעו”ד מומחה בתחום, ובדרך כלל לא ניתן לעבור את ההליך ללא ייצוג וליווי משפטי עד למתן הצו לשיקום כלכלי.

לייעוץ ללא עלות עם עו”ד מומחה לחדלות פירעון ופשיטות רגל ממשרדנו, השאירו את פרטיכם כאן.