Skip to content
Home » בקשה לחדלות פירעון (פשיטת רגל)- בלשכת ההוצאה לפועל ליחיד בעל חובות בסכום של עד 150,000 ש”ח

בקשה לחדלות פירעון (פשיטת רגל)- בלשכת ההוצאה לפועל ליחיד בעל חובות בסכום של עד 150,000 ש”ח

הליך של פשיטת רגל למי שיש לו חובות בסכום של פחות מ-150,000 ש”ח, מתנהל בלשכת ההוצאה לפועל, ומתחיל בניסיון להסדיר את החובות בהסדר. במאמר זה נפרט על ההליך והדרך בה הוא מתנהל.

בקשה לחדלות פירעון- היא בקשה שמוגשת על ידי אדם שיש לו חובות, המכונה “יחיד” בשפה משפטית, ובה הוא מבקש להתחיל בהליך חדלות פירעון- מה שבעבר היה קרוי פשיטת רגל. מאמר זה יעסוק בהליך כפי שהוא מתנהל לגבי מי שיש לו חובות בסכום של עד 150,000 ש”ח. מי שחייבים להם את הכסף, קרויים “נושים” בשפה משפטית.

מי שיש לו חובות מתחת ל-150,000 ש”ח, חייב להגיש את הבקשה בלשכת ההוצאה לפועל, כאשר את הסכום בודקים לפי החובות הנוכחיים- בדרך כלל, אם יש תיקי הוצאה לפועל, גם אם הסכום היה נמוך יותר כאשר הוגש, פעמים רבות יש לבדוק את הסכום הכולל בלשכת ההוצאה לפועל.

הבקשה יכולה להיות מוגשת על ידי יחיד שיש לו חובות בסכום שעולה על 53,745.48 ש”ח, ופחות מ150,000- ש”ח. בנסיבות מסוימות, אפשר להגיש בקשה גם למי שיש לו חובות בסכום של עד 161,236.45 ש”ח.

ההבדל בין בקשה זו לבקשה שמוגשת בבית המשפט השלום, הוא משמעותי. ראשית, ההליך מתקיים בלשכת ההוצאה לפועל, שהיא ערכאה שניתן להתנהל בה בקלות יחסית לבתי המשפט מאחר וסדרי הדין שבה פשוטים יותר. אולם גם ההליך עצמו שונה משמעותית מן ההליך בבית המשפט השלום. ראשית, ההליך נפתח בניסיון להסדיר את החובות מתוך הנחה שבסכומים נמוכים יותר, ישנו סיכוי גבוה יותר לאפשרות להסדרת החובות. זהו הליך קצר, שנועד במהותו להציע הסדר לתשלום החובות, מה שאומר שיש צורך להשיג את הסכמת כל הנושים להצעה, או חלקם, או- בנסיבות יוצאות דופן- יש לרשם סמכות לאשר אותו ללא הסכמה. אם כל אלו נכשלים, ההליך יהפוך להליך חדלות פירעון “רגיל” שינוהל בלשכת ההוצאה לפועל במקום בבית המשפט השלום.

ההליך נפתח באמצעות הגשת בקשה לפתיחת הליכים אלו, והבקשה המפורטת תתייחס לחובות של היחיד, להכנסות ולהוצאות שלו ולנכסים שלו. כמו כן, הבקשה צריכה לכלול הצעה לגיבוש הסדר תשלומים לתשלום החובות.

לאחר הגשת הבקשה, רשם ההוצאה לפועל יבקש לקבל מידע ממספר גופים, למשל: רשם המשכונות, ביטוח לאומי, מס מקרקעין ורשות הרישוי, על מנת לבדוק שאין ליחיד נכסים שהוא מנסה להסתיר.

לאחר מכן, יקבע רשם ההוצאה לפועל מועד לאסיפת נושים שבה יובא ההסדר תשלומים עם הנושים. ניתן לקרוא על הישיבה ועל הקריטריונים לאישור הסדר הנושים במאמר נפרד זה.

אם הסדר הנושים אושר באסיפת הנושים בהתאם לקריטריונים, יינתן צו שיהפוך את ההסדר למחייב, ולאחר שההסדר יקויים- יינתן צו הפטר אשר בעצם ימחק את החובות הנותרים שהיו כלולים בהליך.

אם ההצעה לא תאושר באסיפת הנושים, ההליך יעבור להליך חדלות פירעון רגיל, אשר יתנהל בלשכת ההוצאה לפועל במקום בבית המשפט השלום, כאשר היחיד רשאי לבקש בכל שלב שהוא שהתיק יועבר לבית המשפט השלום. ההליך יתנהל כמו הליך בבית המשפט השלום, אולם לממונה על חדלות הפירעון- שהוא גוף רשמי ממשלתי המפקח על הליכי חדלות פירעון- תהיה פחות מעורבות בהליך.

על מנת להציע הסדר ולשוחח עם הנושים ולהגיע להסכמות, חשוב מאד להיוועץ עם עו”ד מומחה בהליכי חדלות פירעון. לקביעת ייעוץ ללא עלות עוד היום, פנו למשרדנו.