Skip to content
Home » צו לשיקום כלכלי

צו לשיקום כלכלי

מאמר זה יעסוק בקצרה בצו לשיקום כלכלי הניתן בהליכי חדלות פירעון (פשיטת רגל), בבית המשפט השלום או בלשכת ההוצאה לפועל, מהות הצו, השיקולים שנלקחים בחשבון, ותוצאות הצו.

הצו לשיקום כלכלי ניתן במסגרת הליכי חדלות פירעון, כשנה עד שנתיים לאחר שניתן הצו לפתיחת הליכים.
הצו יקבע את התנאים שאם ימולאו, יזכו את היחיד (בעל החובות) בהפטר- משמע, מחיקה של יתרת החובות שלו.
בתקופה הזו, הנאמן שמונה על ידי בית המשפט יאסוף מסמכים ויחקור את היחיד (בעל החובות) בנוגע להכנסות, הוצאות, חובות וגם נכסים שיש לו.

לקראת הדיון שייקבע, הנאמן יגיש דו”ח שנקרא “דו”ח ממצאי הבדיקה”, ובו הוא ידווח לבית המשפט על החובות שיש ליחיד, על הנכסים של היחיד, על נסיבות יצירת החובות, וגם ימליץ על תשלום חודשי להמשך ההליכים.

לאחר מכן, גם ליחיד וגם לממונה על חדלות הפירעון- שהוא גוף רשמי המפקח על הליכי פשיטת רגל- יש זכות להגיב על הדו”ח, וכמובן גם לנושים, אם הם מעוניינים בכך. התגובות וההשגות של כולם ידונו במסגרת דיון בבית המשפט או בהוצאה לפועל– תלוי בערכאה בה מתנהל התיק.

במסגרת הדיון, בית המשפט יבדוק את קיום הצו לפתיחת הליכים, ויראה האם היחיד שילם את התשלומים שנקבעו בצו לפתיחת הליכים בזמן ובאופן מלא, האם הוא הגיש את הדו”חות הדו חודשיים בזמן ובאופן מלא, אם הוא לא עבר עבירות אחרות שאסורות בהליכי חדלות פירעון- למשל, אם הוא שילם לאחד הנושים תוך כדי ההליך חוב- מדובר בעבירה. אם נצברו חובות נוספים- מדובר בעבירה. אם לא שולמו מזונות שוטפים- מדובר בעבירה.

בכל אחד מן המקרים הללו רשאי בית המשפט להאריך את תקופת התשלומים שתיקבע במסגרת הצו לשיקום כלכלי, כך שבסופו של דבר מדובר לעיתים בתוספת מאד משמעותית של סכומי כסף שיהיה על היחיד לשלם.

במסגרת הזו, בית המשפט רשאי גם לדון בנכסים של היחיד: למשל, אם במהלך ההליך נפטר קרוב משפחה שהשאיר ירושה ליחיד, היחיד יכול להציע לפדות את הירושה בסכום מסוים, חלקי או מלא. הוא יכול להציע לפתוח קופות גמל מסוימות או למשוך כספי פנסיה כדי לשלם חלק מן החובות בתמורה לנכסים מסוימים שלא יילקחו ויימכרו, ועוד.

התשלום החודשי שייקבע הוא אחד הרכיבים הכי חשובים בצו, חוץ מהנכסים שיממושו. הוא ישפיע על רמת החיים של היחיד במשך השנים הבאות, ועל כן חשוב מאד להגיע לשלב הזה מוכנים ומעודכנים, תוך הבנה של מה שמוטל על הכף. בתי המשפט נוטים פעמים רבות לאמץ את המלצות הנאמן והממונה, ועל כן דרושה עבודה מאומצת לפני תאריך הדיון.

חשוב מאד להיות מיוצגים ומודעים לזכויותיכם לפני תחילת ההליך ולפני הדיון ומתן הצו לשיקום כלכלי, ועל כן מומלץ להתייעץ עם עו”ד מומחה בתחום.