Skip to content
Home » קביעת תשלום חודשי בהליך חדלות פירעון

קביעת תשלום חודשי בהליך חדלות פירעון

במאמר זה נדון בקביעת תשלום חודשי בהליך חדלות פירעון, אשר נקבע פעמיים לאורך ההליך: פעם ראשונה עם מתן צו לפתיחת הליך, ובפעם השניה עם קביעת התכנית לשיקום כלכלי. איך נקבע סכום הצו? מה נלקח בחשבון בעת קביעתו? מה התוצאה של אי תשלום סדיר? על הכל- בהמשך.

איך קובעים את התשלום החודשי? התשלום החודשי שנקבע אמור להתבסס על מספר קריטריונים. הוא אמור לאפשר למי שאמור לשלם אותו, אשר נקרא “יחיד” בשפה משפטית, לחיות בכבוד ולא להישאר בלי אפשרות לשלם את הוצאותיו השוטפות, ומן הצד השני- הוא אמור לשקף את היכולת הכלכלית של האדם לשלם את החובות שהצטברו- על מנת שהנושים שלו יקבלו את התמורה הגבוהה ביותר.

בשלב הראשוני, הצו נקבע על ידי הממונה על חדלות פירעון- גוף ממשלתי שמפקח על הליכי חדלות פירעון, ושאליו מוגשת הבקשה הראשונית לפתיחת הליכים. במסגרת בדיקת הבקשה, הממונה יגיש המלצה מסודרת לבית המשפט ובה יקבע את הסכום הראוי לתשלום החודשי כפי שנראה לממונה.

בעת קביעת התשלום, גם במסגרת הצו לפתיחת הליכים וגם במסגרת הצו לשיקום כלכלי, יילקחו בחשבון ההכנסות של היחיד וגם ההוצאות שלו, ועל כן, ישנה חשיבות גדולה לאופן הגשת הבקשה לפתיחת ההליך. אם אין ליחיד הכנסות, למשל, אם אינו עובד, הוא מחוייב למצוא עבודה ולמצות את כושר ההשתכרות שלו. כושר ההשתכרות ייקבע בהתאם למקצועו ולשכר אשר סביר להשתכר במקצוע זה, או בהסתמך על הכנסתו בעבר, אם לא חל שינוי כלשהו אשר מונע ממנו להמשיך ולהשתכר בהתאם לו.

גם אם ישנו מצב רפואי המונע מן היחיד לעבוד, בית המשפט והממונה לא יכירו בכך בדרך כלל אלא אם רופא תעסוקתי קבע שהיחיד אינו יכול לעבוד או יכול לעבוד במשרה חלקית, או שהביטוח הלאומי הכיר באבדן כושר עבודה.

לעיתים יינתנו ליחיד מספר חודשים למצוא עבודה או להגדיל את שכרו כך שיהיה הולם את כושר ההשתכרות שלו.

גם ההוצאות נלקחות בחשבון באופן שמשתנה בין יחיד ליחיד: יחיד שצריך לפרנס ילדים, ברור שהוצאותיו גבוהות יותר מיחיד שהוא רווק ואינו מטופל בילדים, והדבר יילקח בחשבון. עם זאת, אם ישנו ליחיד ילדים בגירים המתגוררים בביתו, יצפו כי הם יתרמו להכנסות התא המשפחתי, אם אינם משרתים בשירות צבאי סדיר.

בכל מקרה שבו חל שינוי נסיבות כלשהו המצדיק את הפחתת התשלום החודשי, ניתן לפנות לממונה או לבית המשפט, ולבקש את הפחתת התשלום החודשי. עם זאת, לשם הפחתת התשלום החודשי שנקבע, יש להוכיח כי ישנו שינוי נסיבות משמעותי או שחלה טעות מהותית בקביעת הצו על ידי הממונה, ועל כן, למרות שניתן להפחית את התשלום החודשי, עדיף להיעזר בעו”ד מומחה לחדלות פירעון עוד בשלב שבו נקבע התשלום החודשי- בעת הגשת הבקשה למתן צו לפתיחת הליכים, על מנת להימנע מטעויות אשר לאחר מכן יעלו ליחיד במאות ואלפי שקלים בחודש בדמות תשלום חודשי גבוה יותר מיכולתו לשלם.

אם היחיד אינו משלם את הצו במועד, בית המשפט רשאי להאריך את תקופת התשלומים שתיקבע במסגרת הצו לשיקום כלכלי, בנוסף לדרישה להשלמת הפיגורים בתשלום.

ניתן להתייעץ עם עו”ד מומחה לחדלות פירעון ממשרדנו אם אתם שוקלים הגשת בקשה לחדלות פירעון, ולקבל ייעוץ מותאם לנסיבותיכם האישיות, הכנסותיכם והוצאותיכם בכל הנוגע לתשלום חודשי בהליך שכזה.