Skip to content
Home » איחוד משפחות לזוגות נשואים

איחוד משפחות לזוגות נשואים

ישראל היא מדינה שאינה ידידותית למהגרים, ועל כן, גם בימים אלו כאשר העולם הופך לכפר גלובלי יותר, וזוגות רבים יותר מקיימים זוגיות בינלאומית, חשוב להבין את ההליך המשפטי שזוגות אלו נדרשים לעבור על מנת להסדיר את מעמד בן/בת הזוג הזרים בישראל ולהקים בית משותף בישראל.

הליך איחוד משפחות הינו ההליך שנדרש לעבור מול משרד הפנים על מנת להסדיר את המעמד של בן/בת זוג זרים שנשואים לאזרח ישראלי. במקרה שבני הזוג אינם נשואים ההליך נקרא “חיים משותפים“‘ , ועדיין, ניתן לעבור תהליך ולקבל מעמד עבור בן/בת הזוג הזרים.
במאמר זה נעמוד על פרטי ההליך ומה נדרש לשם השלמתו.
הנוהל הרלוונטי והקובע לעניין זה הינו נוהל מתן מעמד לבן זוג זר של אזרח ישראלי שמספרו 5.2.0008.

ההליך יכול להתחיל כאשר בן הזוג הישראלי בארץ והזר- מחוץ לישראל, או כאשר שני בני הזוג נמצאים בארץ. פרק הזמן עד לקבלת הויזה הראשונה משתנה באופן דרמטי מלשכה ללשכה ותלוי במקום המגורים של בן הזוג הישראלי, כאשר הוא בארץ.
במקרה ששני בני הזוג בחו”ל ומתכוונים להתחיל בתהליך מחוץ לישראל ורק אז להגיע לישראל, ניתן להגיש בקשה ראשונית בשגרירות ישראל הקרובה למקום מגוריהם של בני הזוג, אולם לאחר האישור הראשוני וההגעה לישראל, עדיין יהא על בני הזוג לעבור חלק גדול מההליך בישראל.

ההליך מתחיל בהגשת מסמכים רבים באופן מקוון. כאשר מדובר בזוג נשוי, יש להגיש גם תעודת נישואים מאומתת ומתורגמת, תעודה המעידה על המצב האישי לפני הנישואים, ותעודה המעידה על רישום הנישואים במדינת המוצא של הזר/ה. לאחר מכן ייקבע מועד להגשת המסמכים המקוריים ללשכה, ייערך ראיון לבני הזוג בו הם יופרדו ויישאלו שאלות שונות, ולאחר מכן תינתן האשרה הראשונה, מסוג ב/1, לחצי שנה.
אשרת ב/1 היא אשרה המאפשרת לבן הזוג הזר לגור בישראל, לעבוד בישראל, ולהיכנס ולצאת מישראל באופן חופשי, בקבלת אשרת חוזר.

שלושה חודשים קודם לסיום אשרת הב/1 הראשונה, על בני הזג לקבוע תור בלשכה להגשת מסמכים נוספים ולראיון נוסף. המסמכים הינם זהים למסמכים שמוגשים בתחילת הבקשה, אולם ללא המסמכים הרשמיים- כך שמוגשים מסמכי מרכז חיים ומסמכי כנות הקשר. על המסמכים הנדרשים לבקשות אלו, ניתן לקרוא במאמר בקישור זה. לאחר הגשת המסמכים וראיון נוסף, ישודרג המעמד של בן הזוג הזר לאשרה מסוג א/5, שהינה אשרת תושבות, המקנה זכויות רחבות יותר: ביטוח לאומי וקופת חולים, תעודת זהות המאפשרת פתיחת חשבון בנק, ועוד. האשרה ניתנת לשנה.

לאחר מכן, מדי שנה, יש לגשת ללשכה שלושה חודשים מראש, לקבוע תור להגשת מסמכים ולראיון. לאחר שהזר/ה מחזיק/ה במשך ארבע שנים באשרת א/5, ניתן להגיש בקשה לקבלת אזרחות ישראלית.

בכל התקופה האמורה, מרכז חייהם של בני הזוג ובפרט של בן הזוג הזר, צריך להיות בישראל. על הזר לשהות בישראל לפחות תשעה חודשים בכל שנה, ושהיה מחוץ לישראל לתקופה ארוכה יותר עלולה להיות בעייתית ולהוביל לכך שהאשרה לא תחודש וההליך ייפסק. כמו כן, בשנתיים האחרונות לפני הגשת הבקשה לאזרחות ישראלית, כדאי לשהות בישראל באופן כמעט מלא.

על מנת לעבור תהליך מהיר, ללא בעיות, ולקבלת ייעוץ מסודר המתאים לנסיבות המדויקות שלכם, צרו קשר עם משרדנו לקבלת ייעוץ מעו”ד מומחה לאיחוד משפחות.