Skip to content
Home » איחוד משפחות לזוגות נשואים- לתושבי קבע

איחוד משפחות לזוגות נשואים- לתושבי קבע

הליך איחוד משפחות הינו ההליך שנדרש לעבור מול משרד הפנים על מנת להסדיר את המעמד של בן/בת זוג זרים שנשוי לתושב קבע ישראלי. במקרה שבני הזוג אינם נשואים ההליך נקרא “חיים משותפים”. במאמר זה נעמוד על פרטי ההליך באופן מפורט ומה נדרש לשם השלמתו.

הנוהל הרלוונטי והקובע לעניין זה הינו נוהל מתן מעמד לבן זוג זר הנשוי לתושב קבע שמספרו 5.2.0011.

ההליך יכול להתחיל כאשר בן הזוג הישראלי בארץ והזר- מחוץ לישראל, או כאשר שני בני הזוג נמצאים בארץ. פרק הזמן עד לקבלת הויזה הראשונה משתנה באופן דרמטי מלשכה ללשכה ותלוי במקום המגורים של בן הזוג הישראלי, כאשר הוא בארץ.

ההליך מתחיל בהגשת מסמכים רבים באופן מקוון. כאשר מדובר בזוג נשוי, יש להגיש גם תעודת נישואים מאומתת ומתורגמת, תעודה המעידה על המצב האישי לפני הנישואים, ותעודה המעידה על רישום הנישואים במדינת המוצא של הזר/ה. לאחר מכן ייקבע מועד להגשת המסמכים המקוריים ללשכה, ייערך ראיון לבני הזוג בו הם יופרדו ויישאלו שאלות שונות, ולאחר מכן תינתן האשרה הראשונה, מסוג ב/1, ל-15 חודשים.
אשרת ב/1 היא אשרה המאפשרת לבן הזוג הזר לגור בישראל, לעבוד בישראל, ולהיכנס ולצאת מישראל באופן חופשי, בקבלת אשרת חוזר.

שלושה חודשים קודם לסיום אשרת הב/1 הראשונה, על בני הזוג לקבוע תור בלשכה להגשת מסמכים נוספים ולראיון נוסף. המסמכים הינם זהים למסמכים שמוגשים בתחילת הבקשה, אולם ללא המסמכים הרשמיים- כך שמוגשים מסמכי מרכז חיים ומסמכי כנות הקשר. על המסמכים הנדרשים לבקשות אלו, ניתן לקרוא במאמר בקישור זה. לאחר הגשת המסמכים וראיון נוסף, תינתן ויזה נוספת מסוג ב/1 למשך שנה נוספת.

גם בתקופה זו, על בני הזוג לקבוע תור בלשכת משרד הפנים שלושה חודשים קודם לסיום האשרה. בתור זה יוגשו שוב מסמכי כנות הקשר ומרכז החיים, וייערך ראיון. אם הכל תקין, ישודרג המעמד של בן הזוג הזר לאשרה מסוג א/5, שהינה אשרת תושבות, המקנה זכויות רחבות יותר: ביטוח לאומי וקופת חולים, תעודת זהות המאפשרת פתיחת חשבון בנק, ועוד. האשרה ניתנת לשנה.

לאחר מכן, מדי שנה, יש לגשת ללשכה שלושה חודשים מראש, לקבוע תור להגשת מסמכים ולראיון. לאחר שהזר/ה מחזיק/ה במשך ארבע שנים באשרת א/5, ניתן להגיש בקשה לשדרוג מעמד לתושבות קבע.

בכל התקופה האמורה, מרכז חייהם של בני הזוג ובפרט של בן הזוג הזר, צריך להיות בישראל. על הזר לשהות בישראל לפחות תשעה חודשים בכל שנה, ושהיה מחוץ לישראל לתקופה ארוכה יותר עלולה להיות בעייתית ולהוביל לכך שהאשרה לא תחודש וההליך ייפסק. כמו כן, בשנתיים האחרונות לפני הגשת הבקשה לתושבות קבע, כדאי לשהות בישראל באופן כמעט מלא.

במידה והזר הינו תושב השטחים, ההליך הינו הליך שונה.

על מנת לעבור הליך מהיר, ללא בעיות, ולקבלת ייעוץ מסודר המתאים לנסיבות המדויקות שלכם, צרו קשר עם משרדנו לקבלת ייעוץ מעו”ד מומחה לאיחוד משפחות.