Skip to content
Home » תביעת אבהות לילד של ישראלי שנולד בחו”ל

תביעת אבהות לילד של ישראלי שנולד בחו”ל

קביעת אבהות משחקת תפקיד חיוני בתהליך השגת אזרחות ישראלית, בעיקר במקרים שבהם אב הילד הוא אזרח ישראלי, והאם אינה כזו. מאמר זה יסקור את הליכים הקשורים בקביעת אבהות בהקשר של השגת אזרחות ישראלית.

חשיבות קביעת אבהות

קביעת אבהות הכרחית למעמדו של ילד שנולד להורה ישראלי ולהורה זר. זו לא רק עניין של זיהוי אישי, אלא גם גורם מרכזי בקביעת זכאותו של הילד לאזרחות ישראלית. על אף שחוק האזרחות קובע כי בן של אזרח ישראלי שנולד בחו”ל יהיה אזרח ישראלי מרגע לידתו (במקרים מסוימים), אך במידה וההורים לא היו נשואים, או שהילד לא נרשם במועד, יהיה צורך בבדיקת דנ”א על מנת לקבוע את אבהותו של הישראלי ואת מעמד הילד.

נורמות משפטיות

על פי החוק הישראלי, ילד שנולד לאזרח ישראלי בחו”ל זכאי לאזרחות ישראלית, בדור ראשון. עם זאת, אם אבהות אינה מוכרת רשמית, התהליך של השגת אזרחות יכול להיות מורכב ובעייתי.

הגשת תביעת אבהות

בשל דיני הממזרות, לא ניתן לעשות בישראל בדיקת דנ”א רשמית המוכרת על ידי הרשויות ללא צו שיפוטי. על כן, כדי להתחיל בתהליך, אחד ההורים או שניהם חייבים להגיש תביעת אבהות בבית משפט למשפחה בישראל. הבקשה חייבת לכלול פרטים על שני ההורים, הילד, מקום לידתו וכו’. ההורים יצטרכו לחתום על הצהרות המסכימות לתהליך הקביעה של האבהות. אם הורה אחד אינו מסכים לתהליך, ניתן להתחיל בו גם ללא הסכמתו של האחר.

בדיקת דנ”א

ההורים חייבים להמציא ראיות לאבהות, כולל תעודת הלידה של הילד ומסמכים המוכיחים את הקשר בין ההורים (לדוגמה, תעודת נישואין אם הם נשואים). לאחר בדיקת הבקשה של ההורים ותגובת היועמ”ש, בית המשפט יוציא צו לביצוע בדיקת דנ”א. הבדיקה תתבצע באחת המעבדות בישראל, גם אם אחד הצדדים נמצא בחו”ל. במקרים כאלה, ניתן לקחת דגימות דנ”א בקונסוליה הישראלית במקום המגורים.

החלטת בית המשפט

לאחר שתוצאות הבדיקה יוגשו לבית המשפט, השופט יקבל החלטה על הכרה באבהות. עם החלטה זו, ההורים יכולים לפנות למשרד הפנים הישראלי או לקונסוליה הישראלית במקום מגוריהם כדי לרשום את הילד במרשם האזרחים הישראלים ולקבל לו מספר זהות ישראלי.

קביעת אבהות היא צעד חיוני להשגת אזרחות ישראלית לילדים שנולדו להורים ממוצא לאומי שונה. זהו הליך משפטי מלא, ולכן סיוע של עורך דין הוא הכרחי. אם יש לך שאלות כלשהן, נשמח לעזור.