Skip to content
Home » קבלת מעמד תושבות להורים של חיילי צה”ל/נוהל הורה חייל

קבלת מעמד תושבות להורים של חיילי צה”ל/נוהל הורה חייל

ישראל מציעה מסלול להורים של חיילים לקבל מעמד תושב, כהכרה בתרומתם המשמעותית של ילדיהם להגנת המדינה. התהליך הזה, למרות שהוא ארוך, מוסדר בנוהל שנועד להראות את הכרת התודה של המדינה לחיילים ומשפחותיהם, ותוך התחשבות בצרכים של משפחות החיילים.  

מי זכאי?

התהליך חל בעיקר על הורים ביולוגיים של חיילים המשרתים שירות סדיר כהגדרתו בחוק שירות הביטחון.  

על החייל להיות בשירות סדיר, אך את הבקשה יוכל להגיש רק כאשר הוא כבר סיים 12 חודשי שירות, ורק אם הוא נקרא לשרת לפחות 18 חודשים. גם לאחר סיום השירות, ישנו זמן קצוב שבו ניתן להגיש את הבקשה. זמן זה נקבע בהתאם לחודשי השירות בפועל. מי ששירת 18 חודשים, יוכל להגיש את הבקשה במהלך 18 החודשים לאחר שסיים את השירות, וכן הלאה- אך לא יותר מ-64 חודשים לאחר היום שהתחיל את השירות.

תנאים מיוחדים חלים אם החייל שוחרר מסיבות רפואיות או נסיבות ספציפיות אחרות.

המסמכים הנדרשים  

1.  מסמכים בסיסיים: דרכון תקף של ההורה, תמונות עדכניות, ומכתב הסבר מפורט.

2. מסמכים רשמיים: למשל, תעודות לידה של ההורה והחייל עם חותמות אפוסטיל, מסמך מעמד אישי של ההורה עם אפוסטיל ותעודת יושר עם אפוסטיל ממדינת המוצא של ההורה.  

3. מסמכים המאמתים את השירות בצבא ההגנה לישראל (צה”ל) עבור המזמין (החייל):

עבור חייל המשרת כעת בשירות סדיר, המסמך ניתן על ידי קצין העיר, ומפרט את תאריך התחלת השירות והתאריך המתוכנן לסיום.  

עבור חייל שסיים את שירותו הסדיר בצה”ל, נדרש תעודת שחרור מצה”ל, המפרטת את משך השירות הסדיר של החייל.

תהליך הגשת הבקשה

אפשר להתחיל את הבקשה ללא קשר למקום הימצאו הנוכחי של ההורה. אם הוא בישראל, עליו להגיע ללשכה. כך או כך, הבן/בת החיילים חייבים להיות נוכחים בהגשת הבקשה. 

נדרש תור במשרד הפנים, ותנאים ספציפיים חלים אם ההורה שהה בעבר בישראל.  

קבלת המעמד לאחר האישור הראשוני

עם אישור פתיחת התיק והגעת ההורה לישראל, ההורה יכול להגיש בקשה למעמד תושב ארעי (סוג א/5) לשנה, שניתן להאריך מדי שנה עד ארבע שנים, בכפוף לתנאים ספציפיים. זה כולל בדיקה שגרתית של מרכז החיים של ההורה והחייל, היחסים המתמשכים ביניהם, ומצב השירות הצבאי של החייל. לאחר ארבע שנים במעמד א/5, ייתכן שההורה יעמוד בתנאים לקבלת תושבות קבע, בתנאי שהחייל השלים את שירותו הסדיר כהגדרת המונח “השלמת שירות סדיר”.

תהליך זה מעיד על מחויבותה של ישראל לתמוך במשפחותיהם של אלה המשרתים בצה”ל שלה. עם תשומת לב זהירה לקריטריונים ולמסמכים הנדרשים, הורים של חיילים יכולים לנווט את המסלול הזה עד לקבלת מעמד קבוע בישראל.