Skip to content
Home » מעמד להורה קשיש ובודד של אזרח ישראלי

מעמד להורה קשיש ובודד של אזרח ישראלי

בעת ההגעה לגיל מבוגר, הורים רבים נזקקים לעזרת ילדיהם בפעולות בסיסיות ויום יומיות, לתמיכה פיזית ונפשית גם יחד. אולם מה ניתן לעשות כאשר הבן או הבת מתגוררים בישראל, ומחזיקים באזרחות ישראלית, ואילו ההורה נותר לבדו בארץ המוצא, ואינו זכאי לאזרחות ישראלית? לשם כך קיים נוהל הורה קשיש ובודד, המאפשר קבלת מעמד עבור הורה של אזרח ישראלי, בתנאים מסוימים. 

מי זכאי, ומהם תנאי הזכאות?

הנוהל הרלוונטי נקרא” מן מעמד להורה קשיש ובודד של אזרח ישראלי- ויש לכך סיבה. מי שזכאי לקבל מעמד מכח הנוהל, הוא הורה של אזרח ישראלי- אב של אזרח ישראלי, שהוא בגיל 64 ומעלה, או אם של אזרח ישראלי, בגיל 62 ומעלה. 

אולם הגיל אינו הקריטריון היחיד. על ההורה להיחשב כהורה בודד. משמע, שההורה הינו אלמן או אלמנה, גרוש או גרושה- ובעיקר, אינו נשוי.  תנאי נוסף הוא, שבמדינת המוצא שלו אין לו ילדים נוספים. אם כל ילדיו נמצאים בישראל, הוא יהיה זכאי; אם יש ילד נוסף במדינת המוצא שיכול להשגיח עליו, לא תהיה זכאות. 

אם ישנו ילד נוסף, אולם מסיבות כלשהן אין הוא יכול לטפל בהורה, הרי שההורה יהיה זכאי- אבל ככל הנראה, רק לאחר הליך משפטי מורכב. 

ההליך עצמו

הילד המזמין צריך לגשת למשרד הפנים, ולהזמין את ההורה לישראל. אם ההורה כבר נמצא בישראל, גם הוא צריך להיות נוכח בעת הגשת הבקשה. 

יש להגיש, יחד עם בקשה מפורטת בה ייכתבו הנסיבות של ההזמנה, יתר הילדים של המוזמן, ומי יטפל במוזמן,  את המסמכים הבאים: 

  • ת. לידה מקורית ומאומתת של ההורה ושל הבן/הבת המזמינים אותו;
  • תעודה מעודכנת מן החצי שנה שלפני הגשת הבקשה, שמפרטת את המצב האישי של ההורה;
  • תעודת גירושין של ההורה, או תעודת פטירה של ההורה השני;
  • תעודת יושר של ההורה
  • מכתב מן ההורה שיסביר איפה הוא גר עד היום, היכן עבד, מי היו חבריו, היכן ועם מי חגג את החגים, טיב הקשר שלו עם המזמין, ומדוע הוא רוצה לקבל מעמד בישראל. 

כל המסמכים צריכים להיות מאומתים באפוסטיל, ומתורגמים לעברית, אם אינם באנגלית. 

ככל שהבקשה תאושר, תינתן להורה ויזה לפי גילו של ההורה בעת הגשת הבקשה. חלק מן ההורים יקבלו ויזת תייר מסוג ב2, חלקם יקבלו ויזה מסוג ב1 (אשר אין כל הבדל טכני ביניהן, למעט היכולת לעבוד, שאינה רלוונטית בגילאים אלו). הורים בגיל 75 שנים ומעלה יקבלו מייד ויזת תושב ארעי, א5.

לאחר תקופה מסוימת בה יחזיק ההורה באשרות ב2 וב1, תינתן להורה ויזת תושב מסוג א/5 לשנתיים- שנה בכל פעם, ולאחר מכן יוכל לקבל מעמד של תושב קבע. 

לאחר שנה אחת במעמד של תושב קבע, יוכל ההורה לבקש אזרחות ישראלית. 

נסיבות מיוחדות

חשוב לציין כי כאשר קיימות נסיבות מיוחדות מסוגים שונים, כגון: שהיה לא חוקית בישראל של ההורה, או שהיה של ההורה בישראל למעלה מחצי שנה בעת שהוגשה הבקשה, נסיבות שבהן הקשר עם בני משפחה אחרים נותק לחלוטין ועל כן נותר הקשר רק עם הבן/בת הישראלים, ועוד, ישנה חשיבות מכרעת לייצוג משפטי קודם להגשת הבקשה במשרד הפנים. פנו עוד היום אל משרדנו לייעוץ בנושא הורה קשיש בודד, או השאירו את פרטיכם ונחזור אליכם.