Skip to content
Home » מעמד לבן זוג זר במקרה של עבר פלילי

מעמד לבן זוג זר במקרה של עבר פלילי

אחד מן המצב אשר יכולים לסבך הליך של מתן מעמד לבן זוג זר של אזרח ישראלי, בין אם בני הזוג נשואים או לא, הינו מצב שבו ישנו עבר פלילי- בין אם מדובר בעבר פלילי של בן הזוג הישראלי ובין אם מדובר בעבר פלילי של בן הזוג הזר.

מתי בוחנים את העבר הפלילי של בן הזוג הזר והישראלי?

כאשר מוגשת בקשה למתן מעמד לזר על סמך זוגיות/נישואים לישראלי,כחלק מהמסמכים המוגשים, הזר נדרש להגיש תעודת יושר מארץ מוצאו. אם התגורר בארצות אחרות לתקופות משמעותיות, הוא יידרש פעמים רבות להביא תעודת יושר גם מארצות אלו. הדבר נועד למנוע כניסה של פושעים למדינה, או של אנשים המסכנים את הציבור. מן הצד השני, ברור כי זכותם של אזרחי ישראל לזוגיות עם מי שליבם חפץ. וזכותם זו לחיי משפחה עם בני/בנות הזוג הנבחרים, היא גם הוא שיקול ראוי, שיש לו מקום.
גם בנוגע לבן הזוג הישראלי נשלחת שאילתא על ידי משרד הפנים למשטרה. ככל שעולה שיש לבן הזוג הישראלי עבר פלילי, תישלח הודעה אשר דורשת התייחסות מקיפה בהתאם לקריטריונים בנוהל, בטרם תינתן החלטה אם לאפשר את פתיחת התיק.

על כן, כאשר עולה מן הרישומים המובאים כי לבן הזוג הזר ישנו עבר פלילי, יחול נוהל הערות גורמים, אשר יש בו קריטריונים שונים ובהם ייבחן העבר הפלילי.
חשוב להבין, כי כאשר בן הזוג הזר נמצא בישראל בעת הגשת הבקשה, סיכויי ההצלחה גבוהים באופן משמעותי.

מהם השיקולים הנשקלים במקרה של עבר פלילי?

נוהל הערות גורמים קובע כי ישנו הבדל בין פשעים חמורים כגון רצח, שוד והלבנת הון, לעומת עבירות אחרות שהינן קלות יותר. במקרה שאכן ישנו עבר פלילי, ישקול משרד הפנים קריטריונים מסוימים. פעמים רבות, תינתן גם האפשרות לבני הזוג להגיש את טיעוניהם לפני קבלת ההחלטה, על אף שהדבר אינו מתחייב מן הנוהל כאשר מדובר בעבר פלילי של בן הזוג הזר.

כאשר בוחנים עבר פלילי של בן הזוג הזר, ייבדקו קריטריונים כגון, חומרת העבירה, הזמן שחלף מביצועה, הגיל בו בוצעה העבירה, וכן הלאה.

לאחר מכן תינתן החלטה בתיק. פעמים רבות, עם ייצוג משפטי הולם, ניתן להימנע מהחלטה שלילית כבר בשלב זה, וכך לחסוך את העלות והצורך בפניה לבתי המשפט.

כאשר לבן הזוג הישראלי יש עבר פלילי, משרד הפנים רשאית לסרב לבקשה רק במקרים חריגים, ובהם ישנו תיק פתוח שצפוי להסתיים בגזר דין של מאסר ממושך כנגד בן הזוג הישראלי, או שכבר נגזר עליו מאסר ממושך, או שהוא עצור עד תום ההליכים. על אף זאת, פעמים רבות מתקבלים סירובים בניגוד להוראות הנוהל, דבר אשר ניתן להימנע ממנו על ידי ייצוג משפטי הולם בשלב מוקדם יותר.

ככל שאתם זקוקים לייעוץ בנוגע לנושא זה, אנא השאירו את פרטיכם ועו”ד מומחה בהגירה יחזור אליכם בהקדם לייעוץ חינם.