Skip to content
Home » ויזת א1 לזכאי שבות

ויזת א1 לזכאי שבות

לא פשוט לעבור לארץ חדשה, גם אם היא עושה כל מה שניתן כדי להקל על המעבר. יהודים רבים מבקשים לגור בישראל תקופה מסוימת בטרם יחליטו אם לעשות עליה לישראל או לא, או מבקשים לשהות כמה שנים בישראל למטרות אחרות, בלי לעשות עליה בפועל. 

לשם כך בדיוק קיימת ויזת א1 לזכאי שבות, המאפשרת למי שזכאי לעליה להגיע לישראל, לגור בה ולעבוד בה, ולקבל כמעט את כל הזכויות השמורות לאזרחים. 

מהי ויזת א1, ומהן הזכויות שמקבלים יחד איתה?

ויזת א1 היא ויזת תושב, הניתנת למי שזכאי באופן עקרוני לעליה אך עדיין אינו רוצה לעשות עליה. הזכאים לעליה הינם יהודים (מי שנולד לאם יהודיה או שנתגייר); בן/בת של אב יהודי ובן/בת זוגו; נכד של יהודי ובן/בת זוגו.  

הויזה נותנת למחזיק בה זכויות סוציאליות מלאות כמו של אזרח ישראלי- ביטוח בריאות חינם, מהטובים בעולם; זכויות סוציאליות כמו דמי אבטלה או קצבת נכות, במקרה הצורך; וכמובן, אישור לעבוד או ללמוד ללא הגבלה. 

הויזה ניתנת לחמש שנים במצטבר, שלוש שנים בפעם הראשונה, וניתנת להארכה בשנתיים נוספות. יתרון נוסף של הויזה, הוא שעל מנת להאריך אותה המבקש לא צריך להוכיח שיש לו מרכז חיים בישראל, או במילים אחרות, הוא יכול להיות בישראל כמה שנוח לו מתוך בתקופה מבלי שזה ישפיע על יכולתו להאריך את הויזה. 

בכל זאת, ישנם מספר דברים המבדילים בין זכויותיו של מחזיק ויזת א1 לאזרח ישראלי: מי שמחזיק בויזה אינו יכול לקבל דרכון ישראלי; הוא אינו יכול לבחור בבחירות הארציות- אך יכול לבחור בבחירות לרשות המקומית בה הוא רשום; הוא אינו יכול לעבוד העבודה ממשלתית מכל סוג שהוא (כגון, שוטר או עובד מדינה). 

תהליך קבלת ויזת א1

תהליך קבלת ויזת א1 דומה לתהליך העליה, אלא שהוא קצר יותר ואמור להיות פשוט יותר. 

ראשית, יש להגיש מסמכים שונים, לבסס את הזכאות לשבות. אלו המסמכים: 

  • ת נישואים או תעודה המעידה על מצב אישי אחר. 
  • תעודת לידה, ולעיתים גם תעודת הלידה של ההורים וסבא וסבתא, אם המבקש הוא בן/בת של יהודי או נכד/ה של יהודי. 
  • יש להגיש גם אישור המעיד על היעדר עבר פלילי. 
  • יש להגיש מכתב מקורי מרב קהילה בחו”ל, המאשר כי המבקש הינו יהודי שנולד ליהודים, או בן של יהודי, וכן הלאה;
  • כדאי להצטייד במסמכים נוספים כגון, צילום מצבות של קרובי משפחה יהודים שנפטרו עם מגן דוד, וכן הלאה. 

לאחר הגשת המסמכים, הם יישלחו אל הסוכנות היהודית לשם אישור היהדות. אם יש צורך בכך, המבקש ייקרא לראיון קצר שבדרך כלל הינו בנושאי יהדות, ולאחר מכן תוענק הויזה המבוקשת. 

יחד עם הויזה כדאי לבקש אשרת כניסה חוזרת לישראל בתוקף לכל תקופה הויזה. 

לעיתים, במקרים שעלולים להיות בעייתיים, ניתן להמליץ על הליך של א1 בטרם הגשת בקשה לעליה, על מנת שלא להישאר תקופה ארוכה בישראל ללא אשרה. מכל מקום, לייעוץ חינם עם עו”ד מומחה להגירה ממשרדנו, אנא השאירו את פרטיכם באתר, ונחזור אליכם בהקדם.