Skip to content

הנחה בארנונה לבתי תפילה

בישראל יש כמובן הרבה בתי כנסת, מסגדים, וכנסיות גדולות ומוכרות, אשר כולן מקבלות פטור מלא מארנונה. כן, פטור מלא! מי שמוגדר כבית תפילה, אינו צריך לשלם אפילו שקל אחד על ארנונה. 

ישנן הרבה כנסיות קטנות בישראל, אשר אינן נהנו מהפטור בארנונה- לעיתים בשל אי ידיעה של הזכויות שלהם, ולעיתים פשוט בשל העובדה שהעיריות מסרבות להעניק להן את הפטור לו הן זכאיות.

סעיף 4 (א) לפקודת העיריות קובע כי לא תוטל ארנונה על בנין או קרקע תפוסה אשר “הבעלות והחזקה עליהם הן בידי כל עדה דתית או מוסד דתי, בתנאי שהבנין או הקרקע התפוסה משמשים לאותה עדה דתית או לאותו מוסד דתי: (א) כמקום תפילה, מקווה טהרה…”

במקומות רבים בישראל יש אם כן כנסיות קטנות, אשר משמשות לבני קהילה מעדות שונות, כבתי תפילה שונים. עם זאת, התפילה הנוצרית והטקסים שונים מאלו של היהדות, וישנן קהילות מודרניות רבות אשר במסגרת טקסי התפילה גם עורכות משחקים ולימוד מעניינים לילדי הקהילה, מה שפעמים רבות נתפס אצל הגורמים בעיריה כדבר שאינו קשור לבית תפילה, ועל כן גם מי שזכאי עלול למצוא את עצמו עם תשובה שלילית. 

הליך קבלת הפטור, מתחיל בהגשת השגה על חיוב ארנונה שיישלח. את ההשגה יש להגיש תוך שלושה חודשים מיום שהחלה החזקה בנכס, או עד ל31 במרץ בשנת המס. לאחר הגשת ההשגה, העיריה מחוייבת לענות תוך שישים יום. אם תוך חודשיים לא ניתנה תשובה, הרי שהתשובה היא חיובית באופן אוטומטי. על כן, העיריות ימהרו לתת תשובה במועד. 

אם התשובה שהתקבלה היא שלילית, מכל נימוק שהוא, יש להגיש ערר לוועדת ערר לענייני ארנונה. הוועדה צריכה לדון בתשובה שהתקבלה, ופעמים רבות גם תבוא לביקור בנכס עצמו על מנת לראות את מהלך התפילה אם הוא מתרחש בימי חול, ולהתרשם באופן בלתי אמצעי. 

אם וועדת הערר אינה מבטלת את ההחלטה, ופסק הדין של הוועדה קובע כי המקום אינו משמש בעיקר לתפילה, ולכן אינו רשאי לקבל פטור מארנונה, יש לפנות לבית המשפט לעניינים מנהליים. 

חשוב להבין כי פעמים רבות, חוסר הבנה והתמצאות של נושאי התפקידים בעירייה מוביל לסירובים לא מוצדקים בנושאי פטור מארנונה, וכמובן שהעובדה שהאינטרס הראשי של העיריה הינו לא לתת את ההנחה, ובפרט כאשר פעמים רבות כנסיות אלו נמצאות באזורי מסחר ותעשיה שכן אין זה פשוט לנהל כנסיה בישראל, בה לעיתים ישנן דעות קדומות כנגד נוצרים, ועל כן מרבית כנסיות אלו בוחרות לפעול באזורי תעשיה ולא באזורי מגורים על מנת להקטין את החיכוך. מאחר ובאזורים אלו הפסד הארנונה לעיריות גבוה יותר, הן נוטות לחפש סיבות שלא לאשר את הפטור, ועל כן פעמים רבות מומלץ לפנות לייעוץ משפטי בטרם הגשת ההשגה הראשונית על מנת להימנע מהליכים משפטיים מאוחרים ויקרים. 

לתיאום פגישה עם עו”ד מומחית להנחה לבתי תפילה בארנונה, צרו קשר עם משרדנו.