Skip to content
Home » ביטול צו עיכוב יציאה מהארץ ליחיד בהליך חדלות פירעון (חייב בהליך פשיטת רגל)

ביטול צו עיכוב יציאה מהארץ ליחיד בהליך חדלות פירעון (חייב בהליך פשיטת רגל)

מי שנמצא בהליך פשיטת רגל/חדלות פירעון אינו יכול לצאת מישראל- האומנם? כיצד ניתן להגיש בקשה לביטול צו עיכוב היציאה למי שנמצא בהליך? ומה הקריטריונים לאישור בקשה שכזו?

ברגע שניתן צו לפתיחת הליכים בהליך של חדלות פירעון, או מה שהיה מכונה בעבר “צו כינוס בהליך פשיטת רגל”, מוצא כנגד היחיד צו לעיכוב יציאה מן הארץ.

המטרה של הצו היא למנוע מן היחיד לברוח מן הארץ ולהשאיר את הנושים שלו בישראל ללא יכולת לקבל את כספם או חלק ממנו בחזרה, ובנוסף- למנוע יציאות לחו”ל אשר מטבען כרוכות בדרך כלל בהוצאה כספית ניכרת.
כמו כן, מצופה ממי שנמצא בהליך חדלות פירעון לחיות ברמת חיים נמוכה המותאמת לעובדה שיש לו חובות ולכן לא לנסוע לבילויים בחו”ל אלא לנסוע רק במידה ויש לו סיבה מוצדקת לכך.

על כן, על מנת לצאת מישראל בתקופה של חדלות פירעון, יש צורך להגיש בקשה מיוחדת לבית המשפט, ובה לפרט מהי הסיבה שבגללה רוצים לצאת מישראל, מי משלם עבור הנסיעה, וכמובן- להציג בטחונות וערבויות שימנעו את החשש שהיחיד לא יחזור לארץ בתום התקופה.

הסיבות אשר נחשבו לסיבות מוצדקות לנסיעה לחו”ל הינן מגוונות ונשקלות בכל מקרה לגופו. מקרים ברורים יותר הינם נסיבות רפואיות בגללן יש צורך לנסוע לחו”ל, או נסיעות עבודה אשר נדרשות על ידי מקום העבודה של היחיד על מנת להבטיח שיוכל להמשיך לשלם את התשלום החודשי. אולם גם נסיעות לאומן או למכה, לחאג’, מוכרות בפסיקת בתי המשפט כנסיעות מוצדקות, וגם לעיתים ביקורים משפחתיים של קרובי משפחה אשר נמצאים בחו”ל בנסיבות מיוחדות ואינם יכולים להגיע לישראל- למשל, ביקור אצל הורה שהינו חולה מאד, יציאה לצורך חתונה של בן או בת בחו”ל, או ביקור על מנת לראות נכדים אשר נולדו בשנים האחרונות והסבא/סבתא טרם ראו אותם.

בכל המקרים הללו, על היחיד להוכיח כי הוא לא זה שישלם עבור הנסיעה, אלא אם מדובר בנסיעה לצרכים רפואיים. אם מדובר בביקור של קרוב משפחה, יש להביא תצהיר והוכחה לכך שקרוב המשפחה הוא זה שישלם את ההוצאות; אם מדובר בנסיעת עבודה, יש להביא מסמכים המעידים כי היא ממומנת על ידי העבודה.

אולם לא די בכך. על מנת להפיג את החשש שהיחיד יסע לחו”ל ולא ישוב, יש צורך להביא שני ערבים, שיחתמו ערבות במשרדי הממונה על חדלות פירעון ויפקידו את הדרכון שלהם אצל הממונה. הערבים חייבים להיות אנשים שאינם בהליך חדלות פירעון ושאין להם חובות בהוצאה לפועל, ומרוויחים שכר שיאפשר להם לפרוע את החובות במקרה שהיחיד לא יחזור, או שיש להם נכס שניתן לממש אותו. בעת החתימה, יוצא צו עיכוב יציאה מהארץ לכל אחד מהערבים, והצו יוסר רק לאחר שיחיד יחזור לישראל.

להגשת בקשה ליציאה מישראל בזמן הליך חדלות פירעון ישנן דקויות רבות והיא משתנה בהתאם לנסיבות של כל מקרה ומקרה, ועל כן חשוב להתייעץ עם עו”ד בטרם הגשת בקשה שכזו.